رئيس سازمان ملي بهره‌وري:
3درصد بودجه دستگاه‌ها به بهره‌ورى اختصاص مى‌یابد

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: قانون، دستگاه‌ها را موظف کرده است، برنامه ارتقای بهره‌وری را ارایه دهند و ما این برنامه‌ها را تلفیق می‌کنیم تا برنامه جامع بهره‌وری کل کشور را تنظیم و نواقص احتمالی را با همکاری دستگاه‌ها برطرف کنیم

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: پیش‌بینی شده است، 3 درصد بودجه دستگاه‌ها در خزانه نگهداری شود و پس از تایید برنامه بهره‌وری به آنها پرداخت شود.

به گزارش یزدفردا به نقل از واحد مرکزی خبر، علی رضائیان افزود: مسئولیت تایید آن با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی است و سازمان به عنوان بازوی تخصصی معاونت، برنامه‌های بهره‌وری دستگاه‌ها را می‌گیرد و بعد از تأیید،3 درصد بودجه بهره وری دستگاه ها داده می شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با تأکید بر اینکه مسئول افزایش بهره‌وری خود دستگاه‌ها هستند، گفت: سازمان، وظیفه هدایت، حمایت و نظارت بر برنامه بهره‌وری را برعهده دارد. رضاییان افزود: قانون، دستگاه‌ها را موظف کرده است، برنامه ارتقای بهره‌وری را ارایه دهند و ما این برنامه‌ها را تلفیق می‌کنیم تا برنامه جامع بهره‌وری کل کشور را تنظیم و نواقص احتمالی را با همکاری دستگاه‌ها برطرف کنیم.

وی گفت: سازمان ملی بهره‌وری سه نقش راهبردی شامل quotation mark هدایت، حمایت و نظارت بر جریان بهره‌وری در کل کشور quotation mark دارد.

رضائیان درباره اینکه در ضوابط مالی بودجه 1390 آمده است، سهم بهره‌وری از رشد اقتصادی به یک سوم رشد اقتصادی تا پایان برنامه پنجم خواهد رسید، اظهار داشت: خود دستگاه‌ها مسئول افزایش بهره‌وری هستند و وظیفه ما هدایت، نظارت و کمک به جریان بهره‌وری است تا از 8 درصد رشد اقتصادی، 3 واحد درصد سهم بهره‌وری محقق شود.

وی درباره دستورالعمل نظارت بر بهره‌وری توسط سازمان ملی بهره‌وری خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌هایی را تدوین کردیم و از دستگاه‌ها خواستیم برنامه‌های بهره‌وری خود را در قالب این آیین‌نامه ارایه دهند تا با تلفیق مجموع آنها، برنامه‌ جامع بهره‌وری را تدوین و ارایه کنیم.

وی تصریح کرد: بهره‌وری موضوعی نیست که تنها یک سازمان متولی آن باشد بلکه بهره‌وری، موضوعی فراگیر در کل سازمان‌ها اعم از خدماتی، کشاورزی، صنعتی و انرژی است و بهره‌وری به هر سطح اعم از دولتی، خصوصی، سازمانی و فردی مربوط می شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: همه باید تلاش مضاعف کنند تا تغییر و تحول بنیادی ایجاد کنیم و از دیدگاه سازمان ملی بهره‌وری نقطه عطف و هدف، دستگاه‌های دولتی هستند که بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور بر پایه فعالیت‌های آنها شکل گرفته است.

وی افزود: الگوهایی را تعریف می کنیم تا دستگاه‌ها فعالیت‌های خود را در زمینه های آموزشی، ترویجی و چگونگی مطالعه به صورت بهره‌ورانه و کارآمدتری انجام دهند.

رضائیان گفت: در این زمینه، مدل‌سازی و الگوسازی می‌کنیم تا کار دستگاه ها را در چارچوب ماده 69 قانون برنامه پنجم، در دستیابی به یک سوم رشد اقتصادی تسهیل کنیم، با جایگاه اجرایی وارد نمی‌شویم بلکه از جایگاه نظارتی و هدایت‌‌کننده کمک می کنیم.

وی افزود: اطلاعاتی که با استان‌ها و دستگاه‌ها مبادله کرده‌ایم، پاسخ‌های خوبی داشته است و کمیته بهره‌وری برخی از این دستگاه‌ها فعال است و موضوع‌ های آموزشی، ترویجی و اصلاح فرآیندها را دنبال می‌کنند.

رضائیان گفت: زمانی ما به بهره‌وری می‌رسیم که این کار به صورت فراگیر انجام شود و اگر یک استان از 31 استان یا استان‌های محدودی این کار را انجام دهند، نتیجه مطلوب بدست نمی آید.

وی تاکید کرد: وظیفه سازمان است که این موضوع‌ها را به خوبی تعریف کند، الگو و آموزش ارایه دهد و دستگاه‌ها و استان‌ها نیز همکاری کنند، در بخش نظارت هم از توانمندی انجمن‌ها و نهادهای مردمی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، استفاده می‌کنیم.

رضائیان گفت: یکی از کارهایی که سازمان انجام می‌دهد، تعیین آیین‌نامه‌ای است تا دستگاه‌ها رتبه‌بندی شوند و اگر نیاز بود کار ترویج بهره وری انجام شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا